Het verhaal van Eva-Rosa
Eva-Rosa Kost werkt als leraarondersteuner op Discovery College, een Yulius-school voor voortgezet gespecialiseerd onderwijs in Barendrecht. De school biedt jongeren die extra ondersteuning nodig hebben een veilige omgeving om zich te ontwikkelen. “Deze doelgroep valt vaak uit in het reguliere onderwijs, maar heeft absoluut unieke kwaliteiten. Het is een uitdaging, maar tegelijkertijd een kans om echt een verschil te maken in het leven van jongeren. Het is prachtig om te zien hoe je hen helpt om te groeien, zelfs als die groei niet altijd meteen zichtbaar is.”
De persoonlijke groei van leerlingen vind ik het mooiste aan mijn werk
Eva-Rosa legt uit dat haar werk als leraarondersteuner in het voortgezet gespecialiseerd onderwijs inhoudt dat ze leerlingen intensief begeleidt. “Ik ondersteun de docenten in de les, maar ben ook een aanspreekpunt voor de leerlingen zelf. Ik help hen bij het structureren van hun werk, geef extra uitleg waar nodig. Het is belangrijk dat leerlingen op hun eigen tempo kunnen werken. Samen met mijn collega’s bied ik leerlingen de rust en de ondersteuning die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen.”
Een bewuste keuze
Eva-Rosa koos bewust voor het voortgezet gespecialiseerd onderwijs, omdat zij overtuigd is van de groeimogelijkheden van elke leerling, ongeacht de omstandigheden. “Wat mij het meeste raakt in mijn werk is het moment dat een leerling zich eindelijk veilig genoeg voelt om zich open te stellen. Het zijn vaak kleine momenten die een grote betekenis hebben. Bijvoorbeeld als een leerling je opzoekt om iets persoonlijks te delen, of je vertelt over hun weekend, dan weet je dat je echt iets hebt betekend”, legt ze uit. “En het is niet altijd in woorden te meten. Soms zie je het in de lichaamstaal, de manier waarop ze naar je kijken. Die momenten zijn het bewijs dat je er toe doet.”
Structuur en veiligheid
Werken met deze leerlingen vraagt veel geduld en inzet. Eva-Rosa benadrukt dat het belangrijk is om een open houding te hebben en elke dag vertrouwen te geven. “Leerlingen voelen zich hier écht gezien en gehoord. Voor veel jongeren is dat geen vanzelfsprekendheid. Maar als ze merken dat ze er niet alleen voor staan, durven ze langzaam hun angst, boosheid en frustratie los te laten. En precies dán ontstaat er ruimte om te groeien, te leren, en te ontdekken wat ze allemaal in huis hebben.” Eva-Rosa heeft dit vaak gezien bij leerlingen die in het begin moeilijker gedrag vertoonden. ”Ik herinner me een leerling die in het begin vaak in conflict was met andere klasgenoten. Door meer steun en begeleiding veranderde zijn gedrag en groeide zijn zelfvertrouwen. Dan weet ik weer: dít is de kern van ons werk: ruimte geven om te groeien.”
Momenten van groei
Eva-Rosa herinnert zich meteen nog een voorbeeld van een leerling die in het begin moeite had om zijn plek te vinden. “Wat we doen is maatwerk en voor hem bleken meer praktijkgerichte lessen, beter afgestemd op zijn behoeften, veel beter te werken dat theorie leren uit een boek. “Nu is hij minder rusteloos, zelfverzekerder en hij kan zich beter concentreren. De vooruitgang is duidelijk zichtbaar, ook al is het niet altijd in cijfers te vangen. Dit laat maar weer zien hoe maatwerk een groot verschil kan maken voor een leerling.”
Hard werken en voldoening
De ontwikkeling van leerlingen geeft Eva-Rosa elke dag nieuwe energie. “In het eerste leerjaar komen leerlingen binnen, vaak onzeker en weinig zelfredzaam. Het verschil met het laatste schooljaar, vier jaar later, is vaak groot. Ze kunnen zelfstandig naar stage, weten wat ze willen, kunnen hun grenzen aangeven, maken bewuster keuzes en zijn klaar voor de volgende stap in hun leven. Als je terugdenkt aan de moeilijkheden die jongeren hebben gehad, maakt dat hun groei en vooruitgang nog specialer.”
“Wat ik tegen toekomstige collega’s zou willen zeggen over werken in het voortgezet gespecialiseerd onderwijs? Als je kiest voor deze doelgroep, kies je voor werk dat niet altijd makkelijk is. Het vraagt geduld, flexibiliteit en een open houding. Maar het is geweldig om te zien hoe je samen met alle andere collega’s in ons team invloed hebt op het leven van elke jongere hier op school. Het is werk waarin je echt kunt bijdragen aan iemands toekomst en de persoonlijke groei van leerlingen maakt het werken op deze school ontzettend waardevol.”